در حال بارگزاری ...
مدیر سایت
2015/11/24 18:11
1845
0

 

دانلود فایل راهنما PDF


مقدمه

بمنظور راحتی و آسودگی راننده، گیربکسهای اتوماتیک طراحی و تولید شده اند. در خودروهایی که با این نوع گیربکس تجهیز شده اند صحت و سلامت عملکرد گیربکس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به نحوه عملکرد و ساختار گیربکسهای اتوماتیک، اجزاء پیچیده و موثر زیادی در این مجموعه ها استفاده شده است.

 اجزا و ملحقات گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک

 

بمنظور حفاظت از اجزاء و قطعات موجود در گیربکسهای اتوماتیک، از روانکارهای مناسب  و خاص استفاده می شود. در این نوع سیستمها، روغن هیدرولیک دارای وظایف ذیل می باشد:

  1. انتقال قدرت: در گیربکسهای اتوماتیک انتقال قدرت بصورت هیدرولیکی و با استفاده از مکانیزم توربین و روغن گیربکس انجام می پذیرد. بنابراین نوع وکیفیت روغن تاثیر بسزائی در عملکرد سیستم گیربکس اتوماتیک ایفاء می نماید.سیستم انتقال قدرت
  2. روانکاری بین اجزاء
  3. انتقال حرارت و خنک کاری سیستم گیربکس اتوماتیک

با توجه به موارد مذکور، روغن گیربکس یکی از مهم ترین اجزاء گیربکس محسوب می­گردد و بر این اساس طراحان، روغن با سطح کیفی مطلوب و ترکیبات مناسب و متناسب با وظایف ذکر شده طراحی می نمایند.

در زمان استفاده از گیربکس اتوماتیک، به تدریج کیفیت روغن کم شده و پس از گذشت مدت زمان خاص، عملکرد سیستم گیربکس اتوماتیک با مشکل مواجه می­شود. در این حالت راننده ممکن است با مشکلات ذیل مواجه شود :

  1. تعویض دنده نامناسب
  2. ایجاد تکان در زمان تعویض دنده و پرش از دنده 1 به 2 و 2 به 3
  3. روشن شدن چراغ چک

با توجه به شرایط کارکرد گیربکس و سطح کیفی روغن استفاده شده در کارکردهای بین 50 تا 70 هزار کیلومتر- مشکلات عملکردی مذکور در گیربکس اتوماتیک ایجاد شده و باید روغن گیربکس با تجهیزات مناسب تعویض گردد.

 روغن موتورهای گیربکس اتوماتیک

معرفی دستگاه

دستگاه شارژ روغن گیربکس اتوماتیک با نام PKS 420، یک دستگاه تمام اتوماتیک می باشد که توسط شرکت پارس کوشان طراحی و ساخته شده است. این دستگاه قادر به تعویض روغن انواع خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک می باشد. با استفاده از این دستگاه تمامی روغن کارکرده موجود در گیربکس، تعویض می­گردد. از دیگر مزایای این دستگاه یکسان بودن شرایط شارژ روغن از دستگاه به گیربکس و ورود روغن کارکرده از گیربکس به دستگاه می باشد. براین اساس عملیات تعویض روغن متناسب با شرایط گیربکس خودرو صورت گرفته و از بروز هرگونه مشکل احتمال (آسیب دیدگی توربین گیربکس) جلوگیری بعمل می­آید.

 

اجزاء و ملحقات

نمای جلوی دستگاه

شکل زیر نمای روبروی دستگاه را نمایش می­دهد. در این نما، گیج فشار روغن تمیز و کارکرده قابل مشاهده می­باشد. در زمان انجام عملیات تعویض روغن، فشار روغن مسیر روغن تمیز و کارکرده در گیجهای مذکور قابل مشاهده می­باشد.

یک کلید قطع اضطراری جهت قطع عملیات در مواقع بحرانی در صفحه اصلی دستگاه تعبیه شده است.

 دستگاه شارژ روغن گیربکس اتوماتیک 

در بالای صفحه نمایش نیز دو چراغ چشمک­زن وجود دارد که در زمان روشن شدن دستگاه (راه اندازی اولیه دستگاه) در حال چشمک­زدن می­­باشند. پس از روشن شدن، چراغ سبز بصورت ثابت روشن می­ماند همچنین زمانیکه برنامه های دستگاه به درستی در حال انجام می­باشند نیز چراغ سبز همچنان دائم روشن می­باشد. درصورت بروز خطا چراغ قرمز روشن می­شود.

صفحه نمایش اصلی دستگاه، در نمای روبرو قابل دسترس می­باشد. صفحه نمایش مذکور لمسی بوده و بمنظور انتخاب برنامه های مختلف از آن استفاده می­شود.

 

نمای پشت دستگاه

در این قسمت شیلنگهای خروجی و محل اتصال شیلنگهای رابط خودرو قابل دسترس می­باشد. در قسمت بالا، سمت راست، کلید قطع/وصل برق دستگاه (کلید قرمز رنگ) تعبیه شده است. در کنار این کلید یک فیوز میناتوری جهت حفاظت دستگاه قرار گرفته است.

توجه: جهت روشن کردن دستگاه باید کلید قطع/وصل و فیوز در حالت وصل  (علامت 1) قرار گرفته باشند. همچنین در زمان خاموش کردن دستگاه نیز هر دو کلید با قطع شوند.

در قسمت بالا سمت چپ، درب ورود روغن تمیز به دستگاه قرار گرفته است. از این قسمت جهت ریختن روغن جدید به دستگاه استفاده می­شود.

 شارژ روغن  

دیگر اتصالات موجود در قسمت پشت دستگاه عبارتند از:

نمای پشت دستگاه شارژ روغن PKS420

  • خروج روغن کارکرده از دستگاه: این شیلنگ جهت تخلیه روغن کارکرده موجود در دستگاه استفاده می­شود.

در زمان شارژ روغن جدید به دستگاه باید خروجی این شیلنگ را در ظرف تخلیه قرار داد. همزمان با شارژ روغن جدید به دستگاه،  از طریق این شیلنگ، معادل روغن شارژ شده از دستگاه خارج می­گردد.

 سطل تخلیه باک

  • ورود روغن کارکرده از خودرو : روغن کارکرده گیربکس از این مسیر وارد دستگاه می­گردد

در زمان انجام عملیات تعویض روغن گیربکس، مسیرخروجی روغن گیربکس از طریق شیلنگهای رابط به این محل متصل می­گردد. 

  • خروج روغن تمیز از دستگاه: روغن تمیز از این مسیر وارد گیربکس می­گردد

 در زمان انجام عملیات تعویض روغن گیربکس، مسیر ورودی روغن گیربکس از طریق شیلنگهای رابط به این محل متصل می­گردد. 

 شیرهای دستگاه

 

توجه: در برخی از گیربکسهای اتوماتیک مانند پژو 206 و مگان، سیستم خنک­کاری گیربکس بصورت آب خنک و با استفاده از مبدل انجام می­شود (در این گیربکسها از سیستم رادیاتور استفاده نشده است) لذا جهت اتصال اینگونه گیربکسها به دستگاه باید از رابط مخصوص استفاده نمود:

  • باز گرداندن روغن مازاد: از این مسیر جهت تخلیه - یا تعویض – روغن شارژ موجود در دستگاه استفاده می­شود.

از آنجائیکه خودروهای مختلف از روغنهای متفاوت استفاده می­شود، ممکن است نیاز به تخلیه روغن شارژ شده قبلی از دستگاه داشته باشیم در این حالت از این مسیر جهت تخلیه استفاده می­شود.

 

  • تخلیه باک: جهت تخلیه روغن موجود در مخرن باک دستگاه به بیرون از این مسیر استفاده می­گردد. جهت جمع آوری روغن باک، خروجی شیلنگ در ظرف مناسب باید قرار داده شود.

توجه : ظرفیت باک دستگاه 13.5 لیتر می­­­باشد بنابراین باید توجه نمود که در زمان ریختن روغن به دستگاه بیشتر از حجم باک روغن وارد دستگاه نشود.

 

  • جعبه اتصالات و چرخهای دستگاه

جهت حمل ونقل مناسب اتصالات دستگاه از یک جهبه مناسب استفاده شده است.

 

 

 بمنظور عدم آسیب چرخهای دستگاه در زمان حمل و نقل، در زمان ارسال چرخها از بدنه اصلی جدا می­گردد و باید در محل مشتری دوباره مونتاژ گردد.

نمای دستگاه در زمان بسته بندی و آماده ارسال به مشتری بصورت ذیل می­باشد.

  

برنامه های دستگاه

صفحه اصلی

جهت روشن نمودن دستگاه به روش ذیل عمل نمائید:

  • سیم پاور دستگاه را به برق وصل نمائید.

توجه : برای روشن نمودن این دستگاه از برق شهری (تک فاز) استفاده نمائید.

 

  • کلید قطع/وصل را درحالت وصل علامت "1" قرار دهید.
  • کلید منیاتوری را درحالت "1" قرار دهید.

توجه : باید توجه نمود که کلید قطع اضطرای در حالت آزاد باشد در غیر اینصورت برق دستگاه قطع می­باشد.

پس از این عملیات برق دستگاه وصل می­گردد. همراه با عملیات راه اندازی، صدای" تق تق " شنیده شده و چراغها روی صفحه شروع به چشمک زدن می­نماید. پس  از گذشت زمانی نزدیک به یک دقیقه عملیات راه اندازی به اتمام رسیده و صفحه نمایش روشن می­شود.

 

با استفاده از این دستگاه قابلیت انجام عملیات تعویض روغن برای سستمهای ذیل وجود دارد:

ا- گیربکس اتوماتی

2- فرمان هیدرولیک

3- فرمان برقی

4- سیستم تعلیق

بر این اساس در صفحه نمایش تمامی گزینه­های فوق قابل دسترس می­باشند. با توجه به نوع کاربرد - مثلا گیربکس اتواماتیک- را انتخاب نموده تا وارد برنامه شوید.

 

گیربکس اتوماتیک

پس از ورود به صفحه مربوط به گیربکس اتوماتیک، برنامه های مربوطه بصورت ذیل نمایش داده می­شوند:

 

برنامه های اصلی

  • شارژ روغن جدید

در ابتدای عملیات تعویض روغن گیربکس ابتدا باید روغن جدید را وارد دستگاه نمود. بدین منظور از برنامه "شارژ روغن جدید" استفاده می­نمائیم. روش کار بصورت ذیل می­باشد:

  • در صفحه نمایش برنامه را انتخاب نمائید. با انتخاب برنامه صفحه نمایش بصورت ذیل نمایش داده می­شود:

  • در این حالت در قسمت انتهای صفحه، اقدامات لازم جهت انجام عملیات شارژ قابل مشاهده می­باشد. کاربر باید قبل از انجام عملیات شارژ این دستورات را انجام دهد.

توجه : جهت جمع آوری روغن کارکرده خروجی دستگاه، شیلنگ شماره (1)  (خروج روغن کارکرده از دستگاه) را در ظرف خروجی قرار دهید در غیر اینصورت در زمان عملیات شارژ، روغن کارکرده به بیرون دستگاه پاشیده می­شود.

  • پس از انجام دستورات، در قسمت وسط صفحه، روی دکمه "شروع" کلیک نمائید.

توجه: درصورت انصراف از انجام عملیات، روی دکمه "انصراف" کلیک نمائید.

با شروع عملیات، صفحه ذیل نمایش داده می­شود. در ابتدا عملیات آماده سازی (به مدت تقریبی یک دقیقه) انجام شده و سپس شارژ دستگاه آغاز می­شود. با شروع عملیات رنگ دایره موجود در وسط صفحه، از قسمت پائین به تدریج تغییر کرده و متناسب با مقدار شارژ افزایش می­یابد.

 

توجه: درصورتیکه پرشدن باک توسط کاربر فراموش شود، خطای ذیل نمایش داده می­شود:

 

 

  • در انتها پس از شارژ روغن موجود، عملیات به انتها می­رسد. با کلیک روی دکمه "√" به صفحه مربوط به برنامه ها باز می­گردیم.

 

  • تعویض روغن

در این حالت روغن مورد نیاز جهت تعویض، شارژ دستگاه شده و دستگاه آماده انجام عملیات تعویض روغن گیربکس می­باشد. بدین منظور بصورت ذیل عمل نمائید:

  • در صفحه مربوط به برنامه­ ها، برنامه "تعویض روغن" را انتخاب کنید.

  • دستورات موجود در قسمت پائین صفحه را انجام دهید.
  • دکمه شروع را انتخاب نموده و خودرو را در حالت پارک روشن کنید.

عملیات تعویض روغن گیربکس شروع می­شود.

توجه: درصورتیکه در حین انجام عملیات مشکلی بوجود آید عملیات را با فشار دادن دکمه " قطع اضطرای" قطع نمائید.

  

  • عملیات تعویض روغن تا اتمام روغن شارژ شده به دستگاه ادامه می­یابد و در انتها روغن وارد مدار چرخشی می­شود یعنی روغن شارژ شده در مدار اجزاء گیربکس (اویل پمپ، مجموعه توربین و ...) به چرخش در می­آید.
  • در انتها با کلیک روی دکمه "√" به صفحه مربوط به برنامه ها باز می­گردیم.

 

برنامه های جانبی

دو برنامه قبل برنامه های اصلی دستگاه محسوب می­شوند و درواقع در بیشتر مواقع کاربر از این دو برنامه جهت انجام عملیات تعویض روغن استفاده می­نماید. بمنظور تکمیل عملیات و انجام دیگر نیازهای کاربر، برنامه های تکمیلی زیر نیز طراحی و ایجاد شده­اند.

  • جبران کسری روغن

در برخی موارد گیربکس موجود دچار کمبود روغن شده است و حجم روغن آن از حد استاندارد پائین­تر می­باشد لذا باید مقدار کسری روغن قبل از عملیات جبران شود. در این حالت از برنامه "جبران کسری روغن" استفاده می­شود. برای انجام اینکار به روش ذیل عمل نمائید:

  • در صفحه نمایش برنامه ها برنامه "جبران کسری روغن" را انتخاب نمائید.

  • طبق معمول دیگر برنامه ها، دستورات موجود در قسمت پائین صفحه را انجام دهید و در انتها روی دکمه "شروع" کلیک نمائید.

پس از شارژ روغن موجود در باک عملیات به اتمام می­رسد.

  • در انتها با کلیک روی دکمه "√" به صفحه مربوط به برنامه ها باز می­گردیم.

 

  • بازگرداندن روغن مازاد

در زمان استفاده از دستگاه در صورتیکه از فعالیتهای قبل روغن متفاوتی در دستگاه باقیمانده باشد (مثلا روغن با گرید متفاوت و یا روغن فرمان هیدرولیک و یا روغن سیستم تعلیق) و نیاز به تخلیه روغن قبل و شارژ روغن جدید باشد می­توان از این برنامه استفاده نمود.

توجه : شرکتهای طراح گیربکس اتوماتیک براساس تکنولورژی و طرح استفاده شده، روغنهای متفاوتی جهت استفاده در گیربکسهای اتوماتیک استفاده می­نمایند. 

در این حالت معادل روغن باقیمانده در دستگاه، روغن ارزان قیمت در باک دستگاه بریزید توجه کنید که این روغن به هیچ وجه وارد گیربکس نمی­گردد و در ناحیه روغن کارکرده دستگاه شارژ می­گردد.

برای انجام این برنامه  به روش ذیل عمل نمائید:

  • در صفحه نمایش برنامه ها برنامه " بازگرداندن روغن مازاد" را انتخاب نمائید.
  • طبق معمول دیگر برنامه ها، دستورات موجود در قسمت پائین صفحه را انجام دهید و در انتها روی دکمه "شروع" کلیک نمائید.
  • در انتها با کلیک روی دکمه "√" به صفحه مربوط به برنامه ها باز می­گردیم.

 

  • تخلیه باک

درصورت نیاز به تخلیه باقیمانده در باک از این برنامه استفاده نمائید. توجه کنید که با توجه به نوع روغن، دما و مقدار روغن موجود درباک زمان تخلیه متفاوت خواهد بود.

روش کار بصورت ذیل می­باشد:

  • در صفحه نمایش برنامه ها برنامه " تخلیه باک" را انتخاب نمائید.
  • طبق معمول دیگر برنامه ها، دستورات موجود در قسمت پائین صفحه را انجام دهید و در انتها روی دکمه "شروع" کلیک نمائید.
  • در انتها با کلیک روی دکمه "√" به صفحه مربوط به برنامه­ ها باز می­گردیم.

لینک های مفید

ارتباط با ما

021-46875263
0912-0430178
info@tajhizat-t.ir

کلمات کلیدی